Martyn Redstone onthult tijdens het Recruitment Tech Event (RTE) op 2 november álles wat je moet weten over AI en rekrutering. In dit podcastinterview vertelt hij over de kracht van conversationele AI én waarom conversaties nog altijd belangrijker zullen zijn dan prompts.
AI-techniek niks nieuws
Voor Martyn Redstone is generatieve AI bepaald geen nieuw begrip. Met pplbots is hij al enkele jaren consultant op het gebied van álles wat met conversationele AI te maken heeft. “Ik help rekruteerders met de strategie, de bouw, de implementatie én het beheer van chatbot- en conversational AI-toepassingen binnen rekrutering. Denk daarbij aan chatbots, voicebots, dat soort tooling.”
“Je ziet nu dat iedereen een soort laserfocus heeft op AI, terwijl de techniek erachter al jaren onderdeel is van mijn werk.”
De aandacht die de wereld nú heeft voor AI-toepassingen is echter redelijk nieuw. En opmerkelijk, stelt Redstone. “Een aantal jaar geleden was er écht heel weinig animo voor AI-discussies. Ik denk dat een hoop mensen vóór ChatGPT nog steeds niet zeker waren of AI eigenlijk wel écht bestond. Maar je ziet nu dat iedereen een soort laserfocus heeft, terwijl de techniek erachter al jaren onderdeel is van mijn werk.”
Praten met computers
Redstone refereert naar de zogenaamde Large Language Models (LLM’s), de basis achter tools als ChatGPT en Google Bard. Die LLM’s zijn in principe óók al enkele jaren beschikbaar voor gebruikers, al dan niet met een AI-verstand. “Zodra dat soort modellen beschikbaar kwamen, ben ik ermee gaan werken. Het heeft een enorme potentie om met natuurlijke taal een gesprek te voeren, maar dan met een computer.”
De kans op ontgoocheling
Nu hebben de LLM’s en generatieve AI-tooling zich ontpopt tot wereldwijde trends. Er is eigenlijk geen bedrijfssegment dat het niet over de potentie van kunstmatige intelligentie heeft gehad. Maar zoals voor iedere trend geldt: het gaat nog wel eens mis wanneer we teveel verwachtingen creëren. “We denken op dit moment dat generatieve AI overal het antwoord op is. Dat is een gevaarlijke gedachte.”
“Het bevindt zich op het absolute toppunt van alle verwachtingen.”
Want, zegt Redstone, het kan nóóit voldoen aan de hoge verwachtingen. “Zoals Gartner laat zien met de Hype Cycle. Met generatieve AI, zijn onze verwachtingen over AI op dit moment op een toppunt. Het bevindt zich op de absolute top van alle verwachtingen. En wat gebeurt er dan? Dan zakt al dat momentum langzaam weg naar wat Gartner de vallei van ontgoocheling noemt.”
Luister naar de podcast
Wil je liever naar het gesprek luisteren? Luister dan naar het gesprek met Martyn Redstone via de link hieronder, of via jouw reguliere podcastapp.
Praten boven prompten
Onderdeel van dat probleem, volgens Redstone, is het idee dat prompts naar voren worden geschoven als dé manier waarop je AI kunt gebruiken. “Het is allemaal zo snel gegaan dat iedereen nu een expert is geworden op het gebied van prompt-engineering of prompt-design. Maar daar gaat het niet over. Het gaat erom dat we éindelijk verwijderd raken van het oude denken dat het een machine is.”
“Een gesprek kunnen voeren met een machine is dé essentiële skill voor recruiters van de toekomst.”
Het draait dus niet om hard schreeuwen tegen een computerprogramma. Of zelfs de prompts, stelt Redstone. “Het draait in de toekomst niet om recruiters die goed kunnen prompten, het gaat om recruiters die goed zijn in het voeren van gesprekken mét computers. Zodra we het gaan zien als een co-pilot, die ons kan ondersteunen en kan helpen, ons van advies kan voorzien. Niet als iets dat onze baan voor ons gaat doen. Een gesprek kunnen voeren met een machine is dé essentiële skill voor recruiters van de toekomst.”
Fear of missing out
Rekruteerders hebben ondertussen de lastige taak om zich een weg te banen door alle nieuwe, vermeende AI-experts. En het belangrijke van het geklets te onderscheiden. “Ik denk dat er op dit moment genoeg professionals zijn die de hype alleen maar proberen te vergoten”, zegt Redstone. “Ik wil dat helemaal niet doen. Ik wil eigenlijk mensen bij de hand nemen — en hem of haar door alles mee te nemen, vanuit mijn perspectief. Ik wil niks in gezichten smijten en roepen: koop mijn rommel. Dat gebeurt echter nu wel te vaak.”
“De overgrote meerderheid die ik spreek wíl iets met AI doen, maar doet simpelweg nog niks concreets mee.”
‘Even-keeled’, is de Engelse term die Redstone gebruikt. Je niet laten verleiden door de hype, de bijbehorende angst óf de fear of missing out. “Het risico zien we nu iedere dag: mensen worden bang, omdat er zóveel, zó snel gebeurt. Al dat constante nieuws over AI, ik denk dat veel recruiters ontzettend bang zijn geworden om de boot te missen. In de praktijk is dat eigenlijk helemaal niet zo. De overgrote meerderheid die ik spreek wíl iets met AI doen, maar doet simpelweg nog niks concreets mee.”
53 gesprekken per dag
Terwijl LinkedIn-feeds gevuld worden met nieuwe prompt en AI-experts én er steeds meer technologie opduikt die gebruik maakt van algoritmen en grote taalmodellen — waar zit dan de toegevoegde waarde voor recruiters? “In mijn presentaties gebruik ik altijd een dia met het getal ’53’. Dat cijfer staat symbool voor het maximale aantal screeningsgespqekken dat een recruiter op één dag zou kunnen voeren, als hij of zij van acht tot zes zou werken en geen pauzes zou nemen.”
“Maar de gedachte daarachter is: mensen hebben beperkt de tijd. Sommige recruiters nemen tientallen sollicitaties door op een dag. Met als resultaat: niet genoeg tijd om iedere sollicitant de aandacht te geven die hij of zij verdient. Dan volgen de horrorverhalen over recruiter óf candidate ghosting, vaak buiten schuld om van de recruiter. Die zijn simpelweg gewoon beperkt in de hoeveelheid tijd en middelen die ze op één dag hebben.”
“AI slaapt niet, eet niet — en kan meerdere dingen tegelijkertijd doen. Die kan niet 53 gesprekken voeren, maar 53.000 of 5,3 miljoen.”
Dát is waar AI toegevoegde waarde kan leveren. “AI slaapt niet, eet niet — en kan meerdere dingen tegelijkertijd doen. Die kan niet 53 gesprekken voeren, maar 53.000 of 5,3 miljoen. Het is oneindig in wat het kan doen. De robotachtige, repetitieve taken die een productief bedrijf in de weg staan. Screening, compensatie, planning, e-mails, follow-ups: alles wat geautomatiseerd kan worden, zou geautomatiseerd moeten worden.”
Hoor meer tijdens RTE op 2 november
Wil je meer horen van iemand die al járen werkt met AI-toepassingen? Bezoek dan het Recruitment Tech Event op 2 november in Utrecht, waar Martyn Redstone je meeneemt door de diverse mogelijkheden op gebied van AI. Meld je nog snel aan voor het evenement over de rekruteringstechnologie van morgen.