• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Wat betekent LinkedIn's nieuwe Hiring Assistant voor rekrutering?

Wat betekent LinkedIn’s nieuwe Hiring Assistant voor rekrutering?

10 december 2024
in Tools
Reading Time: 4 mins read
Tags: AIHiring AssistantJoel CheesmanLinkedInLinkedin Hiring AssistantMicrosoft
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

LinkedIn introduceert de Hiring Assistant, een AI-gedreven tool speciaal ontworpen voor recruiters. De tool is bedoeld om repetitieve taken te vereenvoudigen, zoals kandidaten zoeken en beoordelen. We zetten de functionaliteiten én de eerste reacties voor je op een rij.

Wat is de Hiring Assistant?

De Hiring Assistant is ontwikkeld om als digitale assistent op te treden en recruiters te ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Door het gebruik van geavanceerde taalmodellen en AI-technologie leert de assistent van eerdere interacties en voorkeuren, zodat hij steeds beter kan inspelen op de unieke behoeften van de recruiter. Het doel is dat recruiters minder tijd kwijt zijn aan administratieve taken en zich meer kunnen richten op gesprekken met kandidaten.

Hoe Werkt de Technologie?

De technologie achter de Hiring Assistant omvat verschillende AI-functionaliteiten. Zo leert de assistent van eerdere voorkeuren en interacties, zodat hij toekomstige taken beter kan afstemmen op de werkwijze van de recruiter. Een Agent Orchestration Layer-laag helpt de assistent vervolgens om samen te werken met verschillende tools die recruiters gebruiken, wat handig is voor wie meerdere systemen gebruikt in het rekruteringsproces.

“De bedrijven die er nu gebruik van maken zien de productiviteit van recruiters en de kwaliteit van kandidaten enorm stijgen.”

Dankzij geavanceerde semantische zoekmogelijkheden kan de Hiring Assistant relevante kandidaten vervolgens efficiënter identificeren en automatisch gepersonaliseerde berichten sturen. Josh Bersin is in ieder geval fan, zo schrijft hij in een recente blogpost. “De Hiring Assistant is de eerste sterk geïntegreerde tool die ik heb gezien die naadloos aansluit op de LinkedIn-werkflow”, stelt Bersin. “De bedrijven die er nu gebruik van maken zien de productiviteit van recruiters en de kwaliteit van kandidaten enorm stijgen.”

‘Goed doordacht product’

De eerste bedrijven waar Bersin naar refereert zijn Siemens, Canva en AMS, die als eersten toegang kregen tot het nieuwste stukje AI-speelgoed van LinkedIn. “Het is een goed doordacht product”, schrijft Bersin. “Het bevat niet alleen veel subtiele functies (bijv. “vind een kandidaat zoals Joe,” waarbij Joe’s profiel wordt ingeladen en zijn rol, vaardigheden en ervaring worden geanalyseerd), maar introduceert ook enkele platforminnovaties.”

Experiential en Product Memory

De eerste innovatie waar Bersin naar refereert is ‘Experiential Memory’, een functie waarmee de zoek- en activiteitsgeschiedenis van de recruiter wordt opgeslagen voor toekomstig gebruik. De Hiring Assistant leert wat deze recruiter doet, hoe ze communiceren en werken, en past de resultaten daarop aan. Denk bijvoorbeeld in het onderscheid tussen een tech-recruiter versus een executive-recruiter.

De Hiring Assistant leert wat deze recruiter doet, hoe ze communiceren en werken, en past de resultaten daarop aan.

De tweede innovatie is een functie genaamd ‘Project Memory’, die alle informatie over een specifiek zoekproject bij elkaar brengt. “Dit betekent dat de selectiecriteria, e-mails en input van hiring managers in het project worden opgeslagen, waardoor de assistent het hele selectietraject kan overzien”, schrijft Bersin. “Recruiters kennen deze uitdaging: elke aanwerving en elke hiring manager is anders: en elk project heeft unieke, soms nieuwe vereisten die niets met de functiebeschrijving te maken hebben.”

Tijdswinst voor recruiters

Volgens LinkedIn kan de Hiring Assistant tot wel 80% van de pre-aanbod workflow automatiseren, van kandidaten zoeken tot initiële screenings. De Hiring Assistant wil zich onderscheiden door zowel expliciete als impliciete vaardigheden van kandidaten te herkennen. Dit betekent dat de tool, op basis van werkervaringen en profielinformatie, leiderschapskwaliteiten of specifieke competenties kan identificeren die niet altijd direct in het profiel vermeld staan.

Zorgen voor de rest van de automatiseringsmarkt

Volgens Joel Cheesman, co-host van de Chad & Cheese-podcast, zijn recruiters over het algemeen enthousiast over de nieuwe mogelijkheden van de Hiring Assistant. Maar het gaat wel gepaard met een waarschuwing. “LinkedIn is eigendom van Microsoft, en we weten dat Microsoft samenwerkt met OpenAI”, stelt Cheesman in een recente aflevering. “Het is dus logisch dat ze deze toffe AI-tools direct in hun diensten kunnen integreren, omdat het perfect werkt.”

“Het invoegen van al deze geautomatiseerde tools zou bedrijven als HireEZ en SeekOut, die ook met dit soort automatisering bezig zijn, wel wat zorgen moeten baren over waar dit naartoe gaat.”

“Ik denk ook dat je naar de data moet kijken”, zegt Cheesman. “Niemand heeft meer profielen dan LinkedIn. Ze zijn ook steeds beter in het betrekken van mensen, ze terug laten komen en ze op de site houden. Ze doen goede dingen met video. Dus, kort gezegd, ik ben voorzichtig optimistisch dat LinkedIn dit goed gaat aanpakken. Het invoegen van al deze geautomatiseerde tools zou bedrijven als HireEZ en SeekOut, die ook met dit soort automatisering bezig zijn, wel wat zorgen moeten baren over waar dit naartoe gaat.”

‘Cyclus van oppervlakkigheid en inefficiëntie’

Ondernemer Joe Procopio stelt op Inc. dat de inzet van AI om repetitieve taken van recruiters over te nemen een averechts effect kan hebben. “Hoewel LinkedIn’s VP Product, Hari Srinivasan, optimistisch is over AI’s rol in het stroomlijnen van het wervingsproces, betwijfel ik of dit daadwerkelijk zal bijdragen aan het werk van recruiters”, stelt hij.

“Als AI het schrijven van vacatureteksten, het sorteren van kandidaten en zelfs het eerste contact overneemt, blijft er weinig over waar recruiters nog echt een verschil kunnen maken.”

Hij ziet vooral risico’s. “Als AI het schrijven van vacatureteksten, het sorteren van kandidaten en zelfs het eerste contact overneemt, blijft er weinig over waar recruiters nog echt een verschil kunnen maken. Dit soort automatisering leidt niet tot betere kandidaten of succesvollere bedrijven, maar juist tot een cyclus van oppervlakkigheid en inefficiëntie.”

Tool wordt langzaam uitgerold

Net als andere sociale mediaplatforms blijkt AI een lucratieve geldkraan voor LinkedIn te zijn. Alleen al in 2023 genereerden LinkedIn Premium-abonnementen 1,7 miljard dollar aan omzet, nadat het platform had besloten zijn beste AI-functies – zoals AI-schrijfassistenten en gepersonaliseerd carrièreadvies – achter een betaalmuur te plaatsen.

Hoewel de tool nu dus alleen beschikbaar is voor een selecte groep bedrijven, zal de tool geleidelijk breder uitgerold worden.

Terwijl de kritische én enthousiaste geluiden blijven binnenkomen, werkt LinkedIn momenteel nog aan de verfijning en uitbreiding van de Hiring Assistant. Hoewel de tool nu dus alleen beschikbaar is voor een selecte groep bedrijven, zal de tool geleidelijk breder uitgerold worden.

Vorige

Vergelijk jouw rekruteringstechnologie met de markt: Recruitment Tech Benchmark 2025

Volgende

Recruitment innovatie voor corporates: Kom 24 april 2025 gratis naar Demo_Day in Mechelen

Gerelateerde artikelen

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch
Tools

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

18 februari 2025
Nieuwe tool Vibaly uit Kortrijk matcht soft skills met bedrijfsbehoeften
Tools

Nieuwe tool Vibaly uit Kortrijk matcht soft skills met bedrijfsbehoeften

3 oktober 2024
Hoe sourcing en sourcing tools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven
Sourcing & search

Hoe sourcing en sourcing tools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven

9 augustus 2022
Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers
Nieuws

Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers

28 maart 2022

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025
Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

15 mei 2025
Demo_Day in Mechelen gemist? Kom 5 juni naar Demo_Day in Utrecht (NL)

Demo_Day in Mechelen gemist? Kom 5 juni naar Demo_Day in Utrecht (NL)

13 mei 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Dit is de aftermovie van Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Mechelen

Dit is de aftermovie van Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Mechelen

30 april 2025
Dit was Demo_Day België 2025 in 10 foto’s

Dit was Demo_Day België 2025 in 10 foto’s

25 april 2025
Volgende
Recruitment innovatie voor corporates: Kom 24 april 2025 gratis naar Demo_Day in Mechelen

Recruitment innovatie voor corporates: Kom 24 april 2025 gratis naar Demo_Day in Mechelen

Categorieën

  • Awards (4)
  • Bots & voice (2)
  • Case (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (136)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (9)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (31)
  • Inspiratie (16)
  • Interviews (55)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (162)
  • Podcast (27)
  • Recruitment Tech Landscape (3)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (5)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (27)
  • Trends (18)
  • Uitgelicht (1)
  • Video (32)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (22)

Recente artikelen

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025
Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

15 mei 2025
Demo_Day in Mechelen gemist? Kom 5 juni naar Demo_Day in Utrecht (NL)

Demo_Day in Mechelen gemist? Kom 5 juni naar Demo_Day in Utrecht (NL)

13 mei 2025
AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

5 mei 2025
De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)

De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)

1 mei 2025

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Dit is de aftermovie van Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Mechelen

Dit is de aftermovie van Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Mechelen

30 april 2025
Dit was Demo_Day België 2025 in 10 foto’s

Dit was Demo_Day België 2025 in 10 foto’s

25 april 2025
Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

18 februari 2025
AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

5 mei 2025

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

VERLENGD: TOT EN MET 10 APRIL

Gratis aanmelden

Demo_Day 2025

Ontdek gratis de nieuwste trends & tools voor jouw rekrutering op donderdag 24 april in Mechelen

arrow-icon-size3 Gratis aanmelden
arrow-icon-size3 Meer info