LinkedIn introduceert de Hiring Assistant, een AI-gedreven tool speciaal ontworpen voor recruiters. De tool is bedoeld om repetitieve taken te vereenvoudigen, zoals kandidaten zoeken en beoordelen. We zetten de functionaliteiten én de eerste reacties voor je op een rij.
Wat is de Hiring Assistant?
De Hiring Assistant is ontwikkeld om als digitale assistent op te treden en recruiters te ondersteunen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Door het gebruik van geavanceerde taalmodellen en AI-technologie leert de assistent van eerdere interacties en voorkeuren, zodat hij steeds beter kan inspelen op de unieke behoeften van de recruiter. Het doel is dat recruiters minder tijd kwijt zijn aan administratieve taken en zich meer kunnen richten op gesprekken met kandidaten.
Hoe Werkt de Technologie?
De technologie achter de Hiring Assistant omvat verschillende AI-functionaliteiten. Zo leert de assistent van eerdere voorkeuren en interacties, zodat hij toekomstige taken beter kan afstemmen op de werkwijze van de recruiter. Een Agent Orchestration Layer-laag helpt de assistent vervolgens om samen te werken met verschillende tools die recruiters gebruiken, wat handig is voor wie meerdere systemen gebruikt in het rekruteringsproces.
“De bedrijven die er nu gebruik van maken zien de productiviteit van recruiters en de kwaliteit van kandidaten enorm stijgen.”
Dankzij geavanceerde semantische zoekmogelijkheden kan de Hiring Assistant relevante kandidaten vervolgens efficiënter identificeren en automatisch gepersonaliseerde berichten sturen. Josh Bersin is in ieder geval fan, zo schrijft hij in een recente blogpost. “De Hiring Assistant is de eerste sterk geïntegreerde tool die ik heb gezien die naadloos aansluit op de LinkedIn-werkflow”, stelt Bersin. “De bedrijven die er nu gebruik van maken zien de productiviteit van recruiters en de kwaliteit van kandidaten enorm stijgen.”
‘Goed doordacht product’
De eerste bedrijven waar Bersin naar refereert zijn Siemens, Canva en AMS, die als eersten toegang kregen tot het nieuwste stukje AI-speelgoed van LinkedIn. “Het is een goed doordacht product”, schrijft Bersin. “Het bevat niet alleen veel subtiele functies (bijv. “vind een kandidaat zoals Joe,” waarbij Joe’s profiel wordt ingeladen en zijn rol, vaardigheden en ervaring worden geanalyseerd), maar introduceert ook enkele platforminnovaties.”
Experiential en Product Memory
De eerste innovatie waar Bersin naar refereert is ‘Experiential Memory’, een functie waarmee de zoek- en activiteitsgeschiedenis van de recruiter wordt opgeslagen voor toekomstig gebruik. De Hiring Assistant leert wat deze recruiter doet, hoe ze communiceren en werken, en past de resultaten daarop aan. Denk bijvoorbeeld in het onderscheid tussen een tech-recruiter versus een executive-recruiter.
De Hiring Assistant leert wat deze recruiter doet, hoe ze communiceren en werken, en past de resultaten daarop aan.
De tweede innovatie is een functie genaamd ‘Project Memory’, die alle informatie over een specifiek zoekproject bij elkaar brengt. “Dit betekent dat de selectiecriteria, e-mails en input van hiring managers in het project worden opgeslagen, waardoor de assistent het hele selectietraject kan overzien”, schrijft Bersin. “Recruiters kennen deze uitdaging: elke aanwerving en elke hiring manager is anders: en elk project heeft unieke, soms nieuwe vereisten die niets met de functiebeschrijving te maken hebben.”
Tijdswinst voor recruiters
Volgens LinkedIn kan de Hiring Assistant tot wel 80% van de pre-aanbod workflow automatiseren, van kandidaten zoeken tot initiële screenings. De Hiring Assistant wil zich onderscheiden door zowel expliciete als impliciete vaardigheden van kandidaten te herkennen. Dit betekent dat de tool, op basis van werkervaringen en profielinformatie, leiderschapskwaliteiten of specifieke competenties kan identificeren die niet altijd direct in het profiel vermeld staan.
Zorgen voor de rest van de automatiseringsmarkt
Volgens Joel Cheesman, co-host van de Chad & Cheese-podcast, zijn recruiters over het algemeen enthousiast over de nieuwe mogelijkheden van de Hiring Assistant. Maar het gaat wel gepaard met een waarschuwing. “LinkedIn is eigendom van Microsoft, en we weten dat Microsoft samenwerkt met OpenAI”, stelt Cheesman in een recente aflevering. “Het is dus logisch dat ze deze toffe AI-tools direct in hun diensten kunnen integreren, omdat het perfect werkt.”
“Het invoegen van al deze geautomatiseerde tools zou bedrijven als HireEZ en SeekOut, die ook met dit soort automatisering bezig zijn, wel wat zorgen moeten baren over waar dit naartoe gaat.”
“Ik denk ook dat je naar de data moet kijken”, zegt Cheesman. “Niemand heeft meer profielen dan LinkedIn. Ze zijn ook steeds beter in het betrekken van mensen, ze terug laten komen en ze op de site houden. Ze doen goede dingen met video. Dus, kort gezegd, ik ben voorzichtig optimistisch dat LinkedIn dit goed gaat aanpakken. Het invoegen van al deze geautomatiseerde tools zou bedrijven als HireEZ en SeekOut, die ook met dit soort automatisering bezig zijn, wel wat zorgen moeten baren over waar dit naartoe gaat.”
‘Cyclus van oppervlakkigheid en inefficiëntie’
Ondernemer Joe Procopio stelt op Inc. dat de inzet van AI om repetitieve taken van recruiters over te nemen een averechts effect kan hebben. “Hoewel LinkedIn’s VP Product, Hari Srinivasan, optimistisch is over AI’s rol in het stroomlijnen van het wervingsproces, betwijfel ik of dit daadwerkelijk zal bijdragen aan het werk van recruiters”, stelt hij.
“Als AI het schrijven van vacatureteksten, het sorteren van kandidaten en zelfs het eerste contact overneemt, blijft er weinig over waar recruiters nog echt een verschil kunnen maken.”
Hij ziet vooral risico’s. “Als AI het schrijven van vacatureteksten, het sorteren van kandidaten en zelfs het eerste contact overneemt, blijft er weinig over waar recruiters nog echt een verschil kunnen maken. Dit soort automatisering leidt niet tot betere kandidaten of succesvollere bedrijven, maar juist tot een cyclus van oppervlakkigheid en inefficiëntie.”
Tool wordt langzaam uitgerold
Net als andere sociale mediaplatforms blijkt AI een lucratieve geldkraan voor LinkedIn te zijn. Alleen al in 2023 genereerden LinkedIn Premium-abonnementen 1,7 miljard dollar aan omzet, nadat het platform had besloten zijn beste AI-functies – zoals AI-schrijfassistenten en gepersonaliseerd carrièreadvies – achter een betaalmuur te plaatsen.
Hoewel de tool nu dus alleen beschikbaar is voor een selecte groep bedrijven, zal de tool geleidelijk breder uitgerold worden.
Terwijl de kritische én enthousiaste geluiden blijven binnenkomen, werkt LinkedIn momenteel nog aan de verfijning en uitbreiding van de Hiring Assistant. Hoewel de tool nu dus alleen beschikbaar is voor een selecte groep bedrijven, zal de tool geleidelijk breder uitgerold worden.