Steeds meer organisaties zetten hun werknemers in als ambassadeur. Wie kan nu authentieker vertellen wie de organisatie is en wat haar producten en diensten zijn, dan eigen mensen. Wil je een employee advocacy programma in jouw organisatie implementeren? In dit artikel leggen we uit wat employee advocacy is binnen recruitment en hoe tools hierbij kunnen helpen.
Wat is employee advocacy?
Employee advocacy is de promotie van jouw bedrijf door de mensen die er werken. Op sociale media zijn er voortdurend werknemers die hun werkgevers promoten. Een bericht op Facebook zoals: “Net een geweldige lunch gehad met mijn collega’s op het werk. Bedankt, werkgever-x” telt als Employee advocacy. Dat geldt ook voor het delen van het laatste bericht van de bedrijfsblog op je LinkedIn-feed.
Waarom is employee advocacy relevant binnen recruitment?
Uit een recente studie blijkt dat employee advocacy bedrijven heel wat belangrijke voordelen oplevert. Vooral dat het een positieve invloed heeft op de groei en verkoop en de naamsbekendheid van jouw bedrijf. En door die positieve invloed kan je rekruteringsproces ook positief beïnvloed worden.
Daarbij zijn kandidaten 40% meer geneigd te solliciteren als ze bekend zijn met het merk van het bedrijf, volgens een recente Glassdoor studie. Ook zijn volgende statistieken (vooral binnen de recruitment) een zeer grote indicatie van waarom employee advocay zo belangrijk is.
- Volgens de Edelman Trust Barometer worden werknemers aanzienlijk meer vertrouwd dan CEO’s.
- Merkberichten worden 24 keer meer gedeeld wanneer ze door werknemers worden verspreid en behalen 561% meer bereik wanneer ze door werknemers worden gedeeld vergeleken met dezelfde berichten die via officiële sociale kanalen van het merk worden gedeeld.
- Bedrijven met een succesvol employee advocacy program hebben 58% meer kans om toptalent aan te trekken en 20% meer kans om ze te behouden.
Tools voor employee advocacy
Er zijn veel manieren om employee advocacy binnen jouw bedrijf toe te passen. Zo kan je bijvoorbeeld jouw werknemers content te laten delen op jouw carrièresite, hun de optie geven om content te delen op hun sociale media en kan je ze vragen voor oprechte recensies te schrijven over het bedrijf. Maar om nog een stapje verder te gaan zijn er ook tools die je hiermee kunnen helpen.
Employee advocacy software helpt bedrijven om hun werknemers te betrekken bij het delen van merkcontent en informatie via sociale kanalen. Met deze tools kunnen bedrijven vooraf goedgekeurde contentbibliotheken samenstellen waartoe hun werknemers toegang hebben om deze te delen via mobiel, e-mail of sociale media. Veel van deze tools bieden gamification-functies om een hoger deelvolume onder werknemers te bevorderen.
Benieuwd wat nu de beste employee advocacy platforms zijn? In het tweede artikel dat in april verschijnt bespreken we 10 van de beste tools voor employee advocacy.
Bronnen: Rallyrecruitmentmarketing, Lever, Talentry
Comments 1