• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
  • Login
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2022
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Sprekers
    • Locatie
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • JobsNIEUW!
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Demo_Day 2022
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Sprekers
    • Locatie
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • JobsNIEUW!
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Tools

Wat zijn rekruteringsbots en wat is hun meerwaarde voor de rekruteerder?

door Erwin Hokken
11 augustus 2020
in Tools
Reading Time: 4 mins read
28
0
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

De kwaliteit van bots gaat met grote stappen vooruit en ook binnen de rekrutering wordt er steeds meer gebruik gemaakt van deze geautomatiseerde tool. Op rekruteringswebsites zien we vooral de opkomst van chatbots, maar er bestaan heel wat meer soorten rekruteringsbots. In onderstaand artikel uit Recruitment Tech Guide 2019 lees je welke soorten rekruteringsbots er bestaan en wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn.

Wat zijn bots?

De naam bot komt van robot. Het gaat om een computerprogramma dat autonoom taken kan uitvoeren die normaal door mensen uitgevoerd worden. Enerzijds kan de bots zien als een automatisering van menselijke handelingen, maar ze kunnen omgekeerd ook worden beschouwd als een vermenselijking van de automatisering. De meest gebruikte vorm van bots in de rekrutering (en ook daarbuiten) is de chatbot. In plaats van dat jij als rekruteerder een vraag beantwoordt, wordt dit door een bot gedaan op basis van de antwoorden op veelgestelde vragen (FAQ: Frequently Asked Questions).

Overnemen rekrutering

Hoewel het gebruik van bots nog in de kinderschoenen staat, heeft deze geautomatiseerde functie het potentieel om heel wat rekruteringstaken over te nemen. Volgens WeAreBrain zouden bots maar liefst tachtig procent van de ‘top-of-funnel’-activiteiten van rekruteerders kunnen overnemen. Voorbeelden daarvan zijn: het verzamelen van informatie over kandidaten, inclusief cv en contactgegevens; rangschikken van kandidaten op basis van kwalificaties; eerdere werkervaring en huidige activiteit in de sector in kaart brengen; stellen van screeningvragen om vroeg in het proces ongekwalificeerde sollicitanten te kunnen uitsluiten; beantwoorden van vaak gestelde vragen over zowel het sollicitatieproces als de job zelf; plannen van interviews met rekruteerders.

Belangrijkste voordelen

  • Altijd beschikbaar
    Bots kunnen de klok rond werken, ook wanneer de rekruteerder in gesprek is of als een kandidaat ’s nachts vragen stelt.
  • Oneindig
    Een groot voordeel van de bots is dat ze tegelijkertijd met meerdere kandidaten bezig kan zijn. Dit is voor grote organisaties met veel vacatures en kandidaten de ideale oplossing.
  • Data
    Je hebt real time zicht op alle data die de bot genereert en je kan deze gegevens analyseren om meer zicht te krijgen op de kandidaten en het rekruteringsproces.
  • Meertalig
    Je kan de meeste bots meertalig maken, zodat kandidaten kunnen communiceren in hun eigen taal.

Belangrijkste nadelen

  • De bot begrijpt je niet
    Een bot werkt op basis van voorgeprogrammeerde vragen. Bij een niet gekende vraag of bij tikfouten geeft de bot aan dat hij je niet begrijpt. Dat zorgt voor opschorting of nog erger: een ontevreden gebruiker.
  • Gesprek wordt niet afgemaakt
    Een gesprek starten is geen probleem, maar een gesprek gaande houden blijft moeilijk voor een bot. Bijna de helft van de gebruikers komt niet verder dan de eerste opmerking van de bot, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. En ongeveer vijfentwintig procent haakt af na het tweede bericht.
  • Tone-of-voice niet op de doelgroep afgestemd
    Je kunt een bot verrijken met filmpjes en geanimeerde gif-bestandjes, maar die moeten wel passen bij jou als werkgever of bureau en uiteraard bij de doelgroep. Zorg altijd voor de juiste tone-of-voice.
  • Geen echt persoon
    Het feit dat veel organisaties hun chatbots steeds menselijker willen maken, kan ertoe leiden dat de gebruiker ten onrechte denkt dat hij met een echte persoon aan het chatten is. Laat altijd duidelijk weten dat er met een bot wordt gecommuniceerd.

Soorten rekruteringsbots

We zeiden eerder al dat rekruteringsbots menselijke taken kunnen overnemen. We zetten hieronder de vijf belangrijkste rekruteringsbots op een rij, samen met een aantal voorbeelden.

Chatbots

Je kan een chatbot zien als een geautomatiseerde gesprekspartner, vandaar de samenvoeging ‘chat’ en ‘bot’. Deze chatbots beantwoorden vragen van gebruikers op een website op basis van vooraf geprogrammeerde informatie en artificial intelligence. Een groot voordeel van chatbots is dat ze oneindig veel chats kunnen beantwoorden, zelfs tegelijkertijd. Dit is voor grote organisaties met veel kandidaten dan ook de ideale oplossing. Joboti is een Nederlandse provider op de Nederlandse markt en een veelbelovende internationale speler is het Duitse Jobpal.

FAQ bot

Een veelgebruikte rekruteringsbot is de FAQ-bot. Deze helpt de bezoeker stapsgewijs door bepaalde informatie op de site heen, zoals de veelgestelde vragen. Het voordeel hier is dat wanneer een vraag vaak terugkomt, het al snel duidelijk wordt dat er aan die vraag aandacht aan moet worden besteed. Voorbeelden van FAQ-bots zijn Clare.AI en Twyla. En met BotEngine (geïntegreerd met het veelgebruikte LiveChat, zodat een rekruteerder het gesprek kan overnemen) en het Nederlandse Quriobot (deze gebruiken we bij Recruitment Tech) kan je eenvoudig zelf aan de slag.

Sourcings bot

Sourcings bots kunnen worden gebruikt in de zoektocht naar de juiste kandidaten voor de vacature. Deze bot zoekt op het web naar personen die matchen met jouw vacature of andere zoekwensen. Mya is een handige sourcings bot, die passieve kandidaten opspoort en eventueel ook contact met ze op kan nemen.

Interview bots

De naam Interview bots zegt het eigenlijk al: deze bots nemen een geautomatiseerd interview af, dat kan via video of eventueel telefonisch. Robot Vera is een bot die kandidaten belt en vraagt of ze nog op zoek zijn naar een baan. Daarbij worden de relevante sollicitatievragen gesteld. Deze bot kan ook antwoord geven op vragen van de sollicitant. Ook VCV zoekt online naar kandidaten en belt deze op om vragen te stellen. Eventueel nodigt ze de kandidaat ook uit om een ​​video-interview op te nemen.

Afspraken inplannen

Hier gaat het om een bot die contact opneemt met kandidaten om een afspraak te plannen met de rekruteerder. Zodra een kandidaat voor een bepaald tijdstip heeft gekozen, zal dit tijdstip bij andere kandidaten waarmee de bot op dat moment afspraken aan het vastleggen is, verdwijnen. Paradox ontwikkelde Olivia (rechts), een bot die behalve het plannen van gesprekken met kandidaten ook veelgestelde vragen kan beantwoorden.

Tags: botschatbotchatbotsfaq botinterview botsrecruitmentbotsRekruteringrekruteringsbotssourcings bot

Ontvang een push bericht bij een nieuw artikel op Recruitmenttech.be.
Je kunt je op ieder moment weer afmelden.

Afmelden alert
Vorige

Indeed neemt het procesautomatisering platform ZapInfo over

Volgende

Inzenden Startup Pitch voor Demo_Day België verlengd tot en met 24 augustus

Erwin Hokken

Erwin Hokken

Gerelateerde artikelen

Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers
Nieuws

Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers

28 maart 2022
Hoe chatbots rekrutering veranderen: de voor- en nadelen op een rij
Bots & voice

Hoe chatbots rekrutering veranderen: de voor- en nadelen op een rij

3 maart 2022
Zo verbeter je je rekrutering op het gebied van diversiteit
Tips & tricks

Zo verbeter je je rekrutering op het gebied van diversiteit

27 januari 2022
Wat is cv-parsing en wat betekent het voor rekruteerders en kandidaten?
Tips & tricks

Wat is cv-parsing en wat betekent het voor rekruteerders en kandidaten?

15 december 2021
Dit is wat je moet weten over skill testing tools voor rekruteerders
Tools

Dit is wat je moet weten over skill testing tools voor rekruteerders

8 december 2021
Volgende
Win als rekruteringstechnologie startup een partnership voor Demo_Day België

Inzenden Startup Pitch voor Demo_Day België verlengd tot en met 24 augustus

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social

  • 5 Volgers

Site partners

Indeed

Peiling

Categorieën

  • Bots & voice (2)
  • Demo_Day (77)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (2)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (2)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (4)
  • Inspiratie (2)
  • Interviews (22)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (58)
  • Podcast (7)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (21)
  • Tools (24)
  • Trends (12)
  • Video (25)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (1)
  • Zakennieuws (18)

Recente artikelen

Carol Geens (host Demo_Day): ‘Maak eerst een digitalisatieplan en ga daar mee aan de slag’

Carol Geens (host Demo_Day): ‘Maak eerst een digitalisatieplan en ga daar mee aan de slag’

18 mei 2022
Melvin Metz (OTYS): “Echt werken vanuit één systeem”

Melvin Metz (OTYS): ‘Echt werken vanuit één systeem’

17 mei 2022
Zo houd je succesvolle remote interviews met kandidaten

Zo houd je succesvolle remote interviews met kandidaten

12 mei 2022
Sander Lesage (Sherpass): ‘Ons systeem biedt actueler beeld van huidige en toekomstige interesses kandidaat’

Sander Lesage (Sherpass): ‘Ons systeem biedt actueler beeld van huidige en toekomstige interesses kandidaat’

9 mei 2022
Jaron Schaillée (Minggo): “Digitaliseer eenvoudig de kandidaat- en klantbeleving”

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Digitaliseer eenvoudig de kandidaat- en klantbeleving’

5 mei 2022

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Sander Lesage (Sherpass): ‘Ons systeem biedt actueler beeld van huidige en toekomstige interesses kandidaat’

Sander Lesage (Sherpass): ‘Ons systeem biedt actueler beeld van huidige en toekomstige interesses kandidaat’

9 mei 2022
Carol Geens (host Demo_Day): ‘Maak eerst een digitalisatieplan en ga daar mee aan de slag’

Carol Geens (host Demo_Day): ‘Maak eerst een digitalisatieplan en ga daar mee aan de slag’

18 mei 2022
Jaron Schaillée (Minggo): “Digitaliseer eenvoudig de kandidaat- en klantbeleving”

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Digitaliseer eenvoudig de kandidaat- en klantbeleving’

5 mei 2022

© 2020-2022 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Demo_Day 2022
    • Aanmelden
    • Programma
    • Partners
    • Sprekers
    • Locatie
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2022 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Welkom terug!

Log in op uw account hieronder

Wachtwoord vergeten?

Jouw wachtwoord opvragen

Voer jouw gebruikersnaam of e-mailadres in om je wachtwoord opnieuw in te stellen

Log In
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren

Recruitment Tech Demo_Day

Donderdag 2 juni in Mechelen

Meld je tot en met 26 mei nog gratis aan!

00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je nog gratis aan >