De coronacrisis is ondertussen al een tijdje aan de gang. Hoewel de recruitmentwereld zich van de ene op de andere dag heeft moeten aanpassen, is het stof inmiddels al wat neergedaald. Het adviesrapport over investeringen in recruitmenttechnologie kan ons een heleboel vertellen over de laatste maanden.
Recruitmenttechnologie tijdens corona
Uit het adviesrapport blijkt dat tijdens de coronacrisis er over het algemeen weinig extra recruitmenttechnologieën zijn ingezet door rekruteerders. Recruitmentsites, referral recruitment, recruitmentsystemen, cv-screening, sourcing & search en data & dashboards bleven deel uitmaken van het dagelijkse werkschema. Enkel het gebruik van video recruitment groeide met 16% en e-onboarding steeg eveneens met 24%, omdat deze tools helpen om een succesvolle sollicitatie te doen vanop afstand.
Video recruitment (groei 16%)
Voor bedrijven is video recruitment een goed alternatief om sollicitaties te laten doorgaan zonder risico op besmetting. Daarbij is deze manier van recruitment sneller en goedkoper.
“Waar we normaal gesproken al een bijzonder sterke groei in gebruik van ons platform zien, is dit sinds maart zelfs explosief te noemen.”
Walter Hueber, CEO Cammio, spreekt over zijn ervaring van de laatste maanden: “Waar we normaal gesproken al een bijzonder sterke groei in gebruik van ons platform zien, is dit sinds maart zelfs explosief te noemen. Gelukkig kun je als software-as-a-service provider in de cloud goed schalen en hebben we deze groei op ons platform goed op kunnen vangen. We hebben bij bestaande klanten beperkingen in hun accounts opgeheven zodat men Cammio ongelimiteerd kan gebruiken zolang de WHO een toename in besmettingen rapporteert. Zo kunnen we onze klanten helpen om echt alle werving remote te doen. Daarnaast hebben we via een aantal geselecteerde ATS-partners in binnen- en buitenland onze video interview functionaliteit gratis beschikbaar gemaakt voor hun klanten.“
e-onboarding (groei 24%)
Een nieuwe medewerker een fijne eerste werkdag bezorgen is een goede start voor een succesvolle samenwerking. Maar naast een warm onthaal is duidelijkheid enorm belangrijk, vooral in tijden zoals deze.
“We hebben de verzoeken geanalyseerd en in recordtijd een reboarding app gebouwd.”
Mark Blokhuis, marketing team lead Appical vertelt dat ze tijdens de crisis hard hebben gewerkt aan de duidelijkheid van hun tool: “Toen het coronavirus zorgde voor een gehele lockdown kregen wij vanuit verschillende klanten het verzoek hoe zij onze onboarding app in konden zetten bij het informeren van al hun medewerkers. De vraag was of Appical kon helpen bij een veilige terugkeer naar de werkplek van de medewerkers en of ons platform een geschikt middel was om informatie te delen met alle medewerkers met betrekking tot nieuwe maatregelen die zijn voorgesteld vanuit de overheid. We hebben de verzoeken geanalyseerd en in recordtijd een reboarding app gebouwd. Om zo veel mogelijk organisaties te kunnen faciliteren in deze onzekere tijd hanteren we voor de reboarding app een andere propositie dan we normaal gesproken doen.
Bots & voice (hoogste interesse factor)
In het adviesrapport werden de rekruteerders gevraagd of ze interesse hadden in verschillende tools. Wat opviel is dat 40% van de respondenten interesse had in bots & voice technologie, terwijl maar één respondent aangaf gebruik te maken van deze tools.
“Voor veel recruiters is nu de perfecte tijd om te kijken naar hun sollicitatie proces om te zien wat er beter kan.”
Luuk van Neerven, co-founder Joboti: “Voor veel recruiters is nu de perfecte tijd om te kijken naar hun sollicitatie proces om te zien wat er beter kan. Onze virtuele chat bot kan een bijdrage zijn in de preselectie van sollicitanten.” Volgens Luuk hebben de klanten die gebruik maken van zijn chatbot de coronacrisis anders ervaren: “Thuisbezorgers zoals Takeaway hadden tijdens de coronacrisis een enorme groei aan sollicitanten, zij hadden onze chatbot dus meer nodig dan anders. Andere klanten daarentegen hadden van de ene dag op de andere een enorme daling had in sollicitanten en hadden daarom onze chatbot minder nodig dan voordien, in hun geval hebben we ons tarief ook aangepast aan de situatie.
Het volledige adviesrapport is hier te lezen.
Comments 1