Deloitte België heeft zijn reputatie en impact op klanten in verschillende sectoren te danken aan de kwaliteit van zijn personeel. Daarin gebruikte het bedrijf voorheen een veelvoud aan tools voor de rekrutering, maar bracht de tech-stack in de zomer van 2023 terug naar één systeem. Sofie Moerbeek en Maarten Verleyen van Deloitte België lichten een tipje van de technologische sluier.
18 tools
Deloitte België onderging een aanzienlijke groei, waarbij het aantal medewerkers met grote volumes toenam. Deze snelle uitbreiding resulteerde in een complexe uitdaging voor de HR-afdeling, die manieren moest vinden om sneller en efficiënter te werven. “De situatie werd complex doordat verschillende tools werden geïmplementeerd om het aanwervingsproces te beheren, wat resulteerde in een onhandig tech-landschap met 18 verschillende tools”, vertelt Verleyen. “Het managen van deze hoeveelheid vereiste een grondige strategie.”
De vijf pijlers van innovatie
De enorme omvang van de TA-afdeling, bestaande uit ervaren campusrecruiters, innovatie- en projectteams en een toegewijd wervingsteam, was verantwoordelijk voor het doorzoeken van grote volumes aan kandidaten per jaar. Maar dat doet Deloitte niet zonder strategie. Het bedrijf heeft vijf pijlers van innovatie geformuleerd, waarop de rekruteringsstrategie is gebouwd. “We wilden een nieuwe technologie om onze doelen te bereiken, maar voordat we iets implementeerden, wilden we een procesherontwerp”, aldus Verleyen.
1. Innovatie: Deloitte België wilde zich onderscheiden door verschillende technologieën te verkennen en toe te passen, waardoor ze anders waren dan andere TA-afdelingen.
2. Gepersonaliseerde benadering van aanwerving: In plaats van te vertrouwen op generieke bulk-e-mails, streefde de afdeling naar gepersonaliseerde interacties met kandidaten voor een unieke en op-maat-gemaakte ervaring.
3. Wervingscultuur: Hoewel het TA-team groot was, erkende Deloitte België ook het belang van hiring managers en andere belanghebbenden in het wervingsproces. Ze benadrukten het opbouwen van een wervingscultuur waarbij elk teamlid een cruciale rol speelde in de kandidaatselectie.
4. Trusted advisor: De afdeling streefde ernaar zich te positioneren als een vertrouwde adviseur voor hun zakelijke partners, verdergaand dan louter kandidaatverzoeken om daadwerkelijk het potentieel in een profiel te zien.
5. Gegevensinzichten: Deloitte België wilde gegevensgestuurde inzichten benutten op basis van duidelijke, objectieve criteria, in plaats van te vertrouwen op intuïtie.
Ervaring voor iedereen verbeteren
Om deze ambitieuze doelen te bereiken, begrepen Moerbeek, Verleyen en Deloitte België dat er een meer geharmoniseerde aanpak nodig was. “We zochten naar een future-proof systeem. Een systeem dat flexibel is— en in staat is om mee te bewegen met de laatste trends op de arbeidsmarkt. Evenals de trends die iedere dag op ons pad komen in de continu veranderende techlandscape.
“We wilden de ‘time-to-fill’ aanzienlijk verkorten en kandidaten prompter feedback geven. Efficiëntie betekent namelijk dat kandidaten snel feedback ontvangen.”
De bestaande wervingsprocessen varieerden sterk, waardoor het moeilijk was om een consistente kandidaatervaring te behouden, zag Verleyen. “We wilden ervoor zorgen dat elke kandidaat dezelfde eersteklas ervaring kreeg.” Maar Verleyen begreep dat een uitzonderlijke gebruikerservaring niet beperkt was tot kandidaten alleen. Het omvatte kandidaten, recruiters en hiring managers. “We wilden de ‘time-to-fill’ aanzienlijk verkorten en kandidaten prompter feedback geven. Efficiëntie betekent namelijk dat kandidaten snel feedback ontvangen.”
De herontwerpfase
Voordat nieuwe technologie werd geïmplementeerd, begon Deloitte België met een kritische ‘Fase 0’, waarin ze hun operaties grondig analyseerden. “We zijn in gesprek gegaan met alle belanghebbenden om ervoor te zorgen dat alle stemmen werden gehoord”, zegt Verleyen. “Deze fase duurde vier tot vijf maanden en toonde de serieuze aanpak van de afdeling.”
Avature-implementatie
Fase 1 omvatte de implementatie van de gekozen technologie: Avature, een volledig wervings- en klantrelatiebeheerplatform. “Tijdens deze fase werden ook nieuwe portals en een carrièresite geïntroduceerd, samen met een interne mobiliteitshub”, zegt Verleyen. “De lancering vond plaats in de zomer van 2023 en was cruciaal voor het succes van ons project.”
Vereenvoudiging van het tech-landschap
Vóór deze transformatie bestond het tech-landschap van Deloitte België uit een scala aan tools. Dankzij de implementatie van Avature in de zomer van 2023 slaagde de afdeling erin hun tech-landschap aanzienlijk te vereenvoudigen. “We wilden niet alleen een buy-in van de kandidaat, maar van álle partijen”, voegt Moerbeek toe.
“Wat kunnen wij beter doen? Het gaat erom al die informatie te benutten, zodat het eindresultaat in lijn lag met wat we wilden bereiken.”
“Om dat te bereiken hebben we met veel stakeholders samengewerkt. Klankborden bij TA-teams, wervingsmanagers, zelfs bij nieuwe medewerkers. We wilden met kandidaten praten die het proces hebben doorlopen. Wat kunnen wij beter doen? Het gaat erom al die informatie te benutten, zodat het eindresultaat in lijn lag met wat we wilden bereiken.”
Change-management
De adoptie van nieuwe technologieën kan een uitdaging zijn. Daarom zorgde Deloitte België voor uitgebreide acceptatietesten en veranderingsactiviteiten om ervoor te zorgen dat het proces als positief werd ervaren. “Dit omvatte het betrekken van verschillende belanghebbenden, van TA-teams en hiring managers tot nieuwe medewerkers”, aldus Verleyen. “Er werden vragen gesteld, quizzen afgenomen en zelfs cupcakes uitgedeeld na de lancering. We organiseerden alles zorgvuldig zodat iedereen zich ondersteund voelde en een positieve ervaring had.”
In de zoektocht naar de juiste tools hanteerde Deloitte België een unieke aanpak. In plaats van blindelings voor de ‘best of breed’-aanpak te kiezen, keken ze eerst naar hun eigen behoeften. “Hierbij was flexibiliteit essentieel. We wilden een tool die kon worden aangepast aan onze veranderende wervingsbehoeften én processen. Dat leidde uiteindelijk tot een vereenvoudiging van het tech-landschap.”
Focus op interne mobiliteit
Nu ligt de basis er voor Deloitte: een flexibel systeem, dat het bedrijf toelaat om te blijven evolueren met de nieuwste trends. De volgende fase staat in teken van interne mobiliteit en onboarding, zegt Moerbeek. “Onboarding-modules, opnieuw geïntegreerd binnen het Avature-systeem, moeten ervoor zorgen dat het talent op een goede manier kan landen binnen de organisatie. Dat is eigenlijk een verlening van een goede candidate experience.”
“Het doel is om ervoor te zorgen dat de werknemers die al aan boord zijn, hun weg vinden in hun unieke talent journey.”
Het eigen talent staat vervolgens met interne mobilteitsprogramma’s centraal in de holistische aanpak van Deloitte. “Het doel is om ervoor te zorgen dat de werknemers die al aan boord zijn, hun weg vinden in hun unieke talent journey. We vinden het heel belangrijk om te blijven investeren in ons eigen talent.”